Kroniki Fallathanu MMORPG - Forum dyskusyjne Tekstowej Gry Fabularnej

Forum Archiwalne, zapraszamy na forum w grze.

Rynek i jego mechanizmy

Moderator: Caindel

przez Mazurski » So, 7 lis 2015, 23:30:38

Skoro tam się w metalurgii chwalili swoim doświadczeniem i wiedzą wymienajać jakieś wymyślone tytuły naukowe to i ja się pochwale, że by nie było, żę gadam bezsesnu.

Witam, jestem studentem ekonomii na UG oraz ukończyłem technikum ekonomicze.
Dyskuja ma dotyczyć rynku materiałów na Kfie.

1. Wprowadzenie jeszcze gorszego ograniczenia wysokości ceny z średniej ceny z transakcji ubiegłego tygodnia.
Admini boją się, żę ich stwór zwanym rynkiem jest narażony na ataki i destrukcję, ale po dłuższych moim rozmyśleniach są w błędzie. Na rynku w realu od lat są kryzysy, boomy (nie chodzi tutaj o naszego wielkiego Booma z gry), depresje, progresje rynku i gospodarka nadal trwa.
Dlatego uwolnienie ceny od ograniczeń nie spowowduje żadnej kapitulacji rynku.
A właśnie przez takie mechanizmy kontroli ceny jak odchylenie -/+ 15% od średniej doprowadzi do tego, bo rynek jest kontrolowany.

2. Zwiększenie wydobycia, zwiększa podaż oraz zmniejsza popyt na materiały. Rzemieślnicy potrzebują mniej surowców, bo mają zwiększone wydobycie. Zaś handlarze wystawiają więcej. Co doprowadzi do ciągłych spadków cen.
-Marudzenie rzemieślników, że nie mają surowców? Niech sobie zajdą stałych dostawców, ustalą z nimi ceny. Graczy jest dość, więc co za problemy, żeby nawet wystawił ten jeden surowiec.

Tutaj wystarczy stworzyć 2 opcje:
Oferta dedykowana (była już dyskusja) oraz stały kontrahent. Opcja, które ustala nam stały przepływ surowców między sprzedającym, a kupującym po stałej cenie.


Przykład:

X wystawia ofertę za 110
Y wystawia ofertę za 105
Z wystawia po 95 (opłaca mu się, bo koszty wydobycia ma po 81)
V wystawia po 95 (opłaca mu się, bo koszty wydobycia ma po 81)
Q wystawia po 95 (opłaca mu się, bo koszty wydobycia ma po 81)
E wystawia po 95 (opłaca mu się, bo koszty wydobycia ma po 81)

Towary nie schodzą na koniec dnia, i w kolejnym dniu ceny są znów zaniżane. (Widać to na przykładzie Miedzi teraz, bo oferty nie schodzą i kolejne oferty sprzedaży są po niższych cenach)
Co doporowadzi do przesycenia się rynku i oferty bedą na minimalnych cenach, aż w końcu przestanie się opłacać wydobywać surowiec i go wystawiać.

Mechanizmy kontroli rynku z góry, doprowadzą w końcu do destrukcji waszego tworu.
Cena za jaką opłaca się kupować rzemką to jakieś 150 golda, wieć cena w końcu się sama ustali między kosztem wydobycia dla danego kraju i tą ceną 150 dodatkowo dochodzi do tego teoria przecięcia krzywej popytu i podaży.

Dlatego Thoranie rozważ wniosek o uchylenie średniej ceny oraz zmiejsz wydobycie surowców.
Możesz zawsze zresetowa rynek przecież.
„Głęboko leżą korzenie głupoty” - Cyceron
Avatar użytkownika
Mazurski
Obieżyświat
Obieżyświat
 
Posty: 471
Dołączył(a): Wt, 17 gru 2013, 19:25:46
ID: 101

przez Mazurski » So, 7 lis 2015, 23:54:16

Jeszcze taki pomysł na instrument, który krzstałtowałbym cenę.
W wioskach prezentowałeś mapę świata w heksach.
Stworzyć szlaki handlowe (w czasie wojny zimnej wojny drogi przemytu) między głównymi miasta. Odległość określić w heksach i na jakimś tam algorytmie obliczyć cenę trasnportu x % cenę za stosunek dyplomatyczny, cła i inne rzeczy. Drogi morskie niższe koszty. Każdy gracz musiałby zadeklarować w jaki mieście mieszka i z tego miasta określać koszty transportu.
Odrazu rozwiązuje się też spór o lokacje międzynarodwego ryneku
„Głęboko leżą korzenie głupoty” - Cyceron
Avatar użytkownika
Mazurski
Obieżyświat
Obieżyświat
 
Posty: 471
Dołączył(a): Wt, 17 gru 2013, 19:25:46
ID: 101

przez Thoran Rion » So, 7 lis 2015, 23:59:26

No cóż, z zawodu jestem technikiem ekonomistą spec. rachunkowość i bredzisz pan jak potłuczony ^^ Dziękuję, dobranoc.
GG: 10729637
"Organizacja to nic innego jak praktyczna szkoła współdziałania i solidarności. Dla życia społecznego jest czymś koniecznym i naturalnym; człowiek ani nie chce, ani nie może żyć odizolowany." - Errico Malatesta
Obrazek
Obrazek
https://bandcamp.com/thoran
Avatar użytkownika
Thoran Rion
Administrator
Administrator
 
Posty: 13984
Dołączył(a): Wt, 23 cze 2009, 22:46:21
ID: 1

przez khattaw » N, 8 lis 2015, 01:45:05

//proszę usunąć posta, piłam, jak postowałam//
Ostatnio edytowano N, 8 lis 2015, 03:10:21 przez khattaw, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
khattaw
Giermek
Giermek
 
Posty: 313
Dołączył(a): So, 4 maja 2013, 11:42:20
ID: 6964

przez Nominis » N, 8 lis 2015, 01:55:12

Ja też jestem za zniesieniem limitów.
I takie pytanko, dlaczego transport morski miałby być tańszy???
Obrazek
Avatar użytkownika
Nominis
Rzemieślnik
Rzemieślnik
 
Posty: 157
Dołączył(a): So, 29 wrz 2012, 12:00:31
Lokalizacja: Zawiercie
ID: 418

przez Thoran Rion » N, 8 lis 2015, 11:50:44

khattaw napisał(a)://proszę usunąć posta, piłam, jak postowałam//


Nie tylko ty ale nie zmienia to faktu, że w poście Mazuru jest więcej aksjomatów niż pierwszym lepszym kazaniu ^^
Jeśli popatrzycie sobie na raporty GUSu opisujące zmiany cen w danych okresach to zmiana ta wynosi przy dobrych wiatrach np. 0.03%. U nas przy reprezentacyjnej liczbie transakcji dla danego kraju i surowca cena także będzie oscylować wokół jakiejś liczby, jej zwiększenie i zmniejszenie będzie zależne od pozarynkowych (w rozumieniu rynku jako miejsca w grze ^^) zmian (np. od tego czy zrobimy coś by miedź była bardziej potrzebna) a nie od mechanizmów na jakich rynek się opiera. Obecne ograniczenia +/-15% są na tyle duże, że można zarobić na czysto kilkadziesiąt tysięcy złota a jednocześnie mieć wpływ na cenę na rynku poprzez częste zakupy po określonej cenie, czyli dokładnie tak jak w rzeczywistości. Samo ograniczenie odpowiada za dwie rzeczy, ochronę rzemieślników przed spekulacją, ograniczenie nadmiernego transferu złota między kontami (np. 1 żelaza za 1000 000 złota). W obecnej sytuacji cena powinna po woli rosnąć lub po woli spadać, docelowo powinna cały czas spadać aż do poziomu około 70 gp za sztukę materiału bo tak mniej więcej (w wioskach koszt wydobycia będzie na poziomie 50 gp) po wprowadzeniu wiosek będą wyglądały koszty zdobycia materiału. Jeśli jakiś materiał będzie niepotrzebny jak obecnie Adamantyt to się go doda gdzieś do produkcji bądź rozbudowy co zwiększy popyt, ot cała mechanika kwantowa ;)

A pod spodem kilka argumentów Mazuru:

A właśnie przez takie mechanizmy kontroli ceny jak odchylenie -/+ 15% od średniej doprowadzi do tego, bo rynek jest kontrolowany.

Mechanizmy kontroli rynku z góry, doprowadzą w końcu do destrukcji waszego tworu.


Ale przecież:

Cena za jaką opłaca się kupować rzemką to jakieś 150 golda, wieć cena w końcu się sama ustali między kosztem wydobycia dla danego kraju i tą ceną 150 dodatkowo dochodzi do tego teoria przecięcia krzywej popytu i podaży.
GG: 10729637
"Organizacja to nic innego jak praktyczna szkoła współdziałania i solidarności. Dla życia społecznego jest czymś koniecznym i naturalnym; człowiek ani nie chce, ani nie może żyć odizolowany." - Errico Malatesta
Obrazek
Obrazek
https://bandcamp.com/thoran
Avatar użytkownika
Thoran Rion
Administrator
Administrator
 
Posty: 13984
Dołączył(a): Wt, 23 cze 2009, 22:46:21
ID: 1

przez Mazurski » N, 8 lis 2015, 21:41:38

T. odchylenie od ceny, teraz przy średniej transakcji z ubiegło tygodnia, umożliwia manipulowanie rynkiem Jak?
2-4 rzemieślników się zgaduje z tego samego kraju lub krajów sojuszniczych (rynek wspólnoty) , robią w kółko transakcje (10-20 operacji między sobą) danego materiału po najniższych cenach i w następnym tygodniu cena następnego materiału spada. Poświęcają na to jedynie koszty związane z opłatą rynkową, ale ostatecznie i tak odbiją to sobie na sprzedaży swoich wyrobów nawet w koszu.

I tak jestem w stanie zaniżyć cenę w przeciągu kilku tygodni.

Grałem lata w WoWa, i tam jakoś nic się specjalnego z rynkiem (giełdą) nic się nie działa, a nie było żadnych ograniczeń cenowych. Ceny na rynku same się kształtowały.

Przesył złota między graczami powinien być umożliwiony, bo i tak będą szukali wszelkich sposobów czy luk w systemie, aby to zrobić. Walka z wiatrakami.

Dziękuje, dobranoc.
„Głęboko leżą korzenie głupoty” - Cyceron
Avatar użytkownika
Mazurski
Obieżyświat
Obieżyświat
 
Posty: 471
Dołączył(a): Wt, 17 gru 2013, 19:25:46
ID: 101

przez Thoran Rion » Pn, 9 lis 2015, 00:23:40

Ale nie ma nic złego w zaniżonej cenie bo nic takiego nie istnieje. Na rynku cena zawsze się będzie zmieniać w czasie. Osobom, które będą sprzedawać a siłą rzeczy będzie ich więcej niż kupujących będzie zależeć na tym by sprzedać drożej zaś kupującym by kupić taniej. Na tym polega gra rynkowa. Ani nie definiujesz precyzyjnie tutaj problemu ani nie proponujesz rozwiązania. Więc nie wiem z czym miałbym polemizować.
Ci co szukają luk w systemie są na wagę złota ;) Porównanie zaś do WoWa nie ma kompletnie sensu, bo to dwie różne gry o innej budowie mechaniki (w tym także wykorzystaniu tego złota).

Ogólnie z twoich postów wynika tylko tyle, że chcesz gasić pożar benzyną. O ile ten pożar w ogóle istnieje bo jest dość mglisty :D
Gracze mają sobie przesyłać złoto, właśnie po to jest rynek xD Jedyne czego nie mogą to oszukiwać na tym i przesyłać sobie samego złota, bez surowców. Wtedy możemy być prawie pewni, że tego typu system jest dobry i nie spowoduje jakichś poważniejszych problemów. Z kolei wszystko co w ramach tego systemu zarobisz to twoje. I jeśli uda ci się zaniżać cenę, łał no świetnie, na to pozwala system, a jeśli uda ci się podwyższyć cenę, też łał, na to pozwala system ^^ System umożliwia ci zabawę w rynkową grę i uniemożliwia oszustwo. Bo dobre zarobki na surowcach oszustwem nie są. Kwestia teraz tylko ile na tym zarobi kupiec a ile rzemieślnik i ta gra jest właśnie grą rynkową, opartą o prawo popytu i podaży, która co jakiś czas będzie ustalać punkt równowagi.

Co do zaś samej średniej to o ile pojawi się taki problem można ją liczyć w inny sposób, co uodporni ją na "sztuczne" transakcje. A jeśli tydzień to za krótki okres to zmieni się na dwa tygodnie lub miesiąc co ograniczy możliwość manipulacji ale tez ustabilizuje ceny.
GG: 10729637
"Organizacja to nic innego jak praktyczna szkoła współdziałania i solidarności. Dla życia społecznego jest czymś koniecznym i naturalnym; człowiek ani nie chce, ani nie może żyć odizolowany." - Errico Malatesta
Obrazek
Obrazek
https://bandcamp.com/thoran
Avatar użytkownika
Thoran Rion
Administrator
Administrator
 
Posty: 13984
Dołączył(a): Wt, 23 cze 2009, 22:46:21
ID: 1

przez Tukan » Pn, 9 lis 2015, 03:12:52

Zamknąć temat!
Nawet ja go nie czytam o.O

Bzdury ekonomistyczne... Tak, bo tak, ale tak, gdyż nie daje nam tak. RAMEN!

Naprawdę jest dobrze na rynku i all jest słusznie wytłumaczone. Jestem matematykiem, a jak dla mnie coś jest logiczne, to jest logiczne.
Obrazek
Spokój to kłamstwo. Jest tylko pasja.
Dzięki pasji osiągam siłę.
Dzięki sile osiągam potęgę.
Dzięki potędze osiągam zwycięstwo.
Dzięki zwycięstwu zrywam łańcuchy.
Avatar użytkownika
Tukan
Obieżyświat
Obieżyświat
 
Posty: 616
Dołączył(a): Wt, 26 mar 2013, 23:22:53
Lokalizacja: Tam
ID: 69

przez Rudy » Pn, 9 lis 2015, 10:14:30

Od wielu lat ekonomiści się spierają na temat tego jak rynek ma funkcjonować. Każdy ma swoja teorię która wg niego jest dobra. Tutaj Marcin zastosował swoją i czy jest dobra czy nie, okaże się z czasem.

Mazuru,skoro jesteś studentem zapewne się jeszcze dowiesz o różnych podejściach ekonomicznych. A póki co bez sensu dywagujecie. Danie zupełnie wolnej ręki do rozwoju gospodarki jest głupotą, o czym sie zdołaliśmy przekonać na początku XXw. Przy ograniczonej liczbie zasobów jak tutaj tym bardziej.

Zresztą. Twórcy gry ustalili. Poczekaj, obserwuj jak się sprawdza. Jak nie będzie działać,to Marcin będzie poprawiał,żeby działało jak należy. Troche zaufania.
Now I lay me down to sleep
Pray the lord my soul to keep
If I die before I wake
Pray the lord my soul to take
[Metallica]
Obrazek
Avatar użytkownika
Rudy
Giermek
Giermek
 
Posty: 302
Dołączył(a): Pn, 4 cze 2012, 15:05:24
ID: 121

przez Nominis » Pn, 9 lis 2015, 13:14:10

Rudy napisał(a):Od wielu lat ekonomiści się spierają na temat tego jak rynek ma funkcjonować. Każdy ma swoja teorię która wg niego jest dobra. Tutaj Marcin zastosował swoją i czy jest dobra czy nie, okaże się z czasem.

Mazuru,skoro jesteś studentem zapewne się jeszcze dowiesz o różnych podejściach ekonomicznych. A póki co bez sensu dywagujecie. Danie zupełnie wolnej ręki do rozwoju gospodarki jest głupotą, o czym sie zdołaliśmy przekonać na początku XXw. Przy ograniczonej liczbie zasobów jak tutaj tym bardziej.

Zresztą. Twórcy gry ustalili. Poczekaj, obserwuj jak się sprawdza. Jak nie będzie działać,to Marcin będzie poprawiał,żeby działało jak należy. Troche zaufania.


Mimo że mi te limity nie pasują to muszę się zgodzić z Rudym. To jest wizja Wielkiego T z którą mamy prawo się nie zgadzać. Jednak nie można zarzucić by to jakoś nie działało bo jak na razie działa (ku mojemu wielkiemu niezadowoleniu bo działać nie powinno!!!). Jakieś niedogodności też są poprawiane na bieżąco więc nie pozostało nam nic innego jak wychwytywać błędy bieżące i nie sugerować jak będzie. Może z tego powstanie idealny twór, a może totalna klapa, czas pokaże.
Obrazek
Avatar użytkownika
Nominis
Rzemieślnik
Rzemieślnik
 
Posty: 157
Dołączył(a): So, 29 wrz 2012, 12:00:31
Lokalizacja: Zawiercie
ID: 418


Powrót do Odrzucone

cron

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość