Kroniki Fallathanu MMORPG - Forum dyskusyjne Tekstowej Gry Fabularnej

Forum Archiwalne, zapraszamy na forum w grze.

Mechanika państwa/księstwa - pytania

Jeśli nie znalazłeś wystarczającej odpowiedzi na swoje pytanie na WikiKF (wiki.kf2.pl) możesz zadać je tutaj i uzyskać satysfakcjonujące Ciebie informacje.

Moderator: Skrybowie

Regulamin działu
Forum przeznaczone do archiwizacji. Proszę nie zamieszczać nowych tematów.

przez Rhaegar » Wt, 30 lip 2013, 15:38:35

Jako poprawiający poprzedni projekt Irimgardu i dostosowujący go do nowych wytycznych mam parę pytań odnośnie podanej dziś mechaniki tworzenia państwa:
1) Koszty tworzenia państwa - jeśli dobrze rozumiem od tej liczby odejmuje się wartości z tabelki poniżej (język, bóstwa, modyfikator do rzutu na liczbę ludności, silna/słaba gałąź gospodarki, miasta) i wynik nie może być liczbą ujemną?
2) Modyfikator do rzutu - kto i kiedy wykonuje ten rzut? Jest to o tyle ważne, że punkt ten stanowić może dużą część kosztu. Jak się trafi bardzo dobrze (w górne wartości) np 30 przy państwie i da modyfikator 3 czy 4 to się może przekroczyć wartość maksymalną (owe 100 punktów)
3) Silne i słabe gałęzie gospodarki
Nie wiem czy dobrze to rozumiem. 1 gałąź gospodarki odpowiada 1 modyfikatorowi (-10/+5) i wybieramy tak by starczyło punktów czy każde państwo ma z góry założoną 1 silną i 1 słabą gałąź?
Tak mi się przy tym nasunęła jedna kwestia - im większa liczba mieszkańców tym mniej silnych gałęzi gospodarki (bo punktów nie starczy). Wiem, że chodzi o zachowanie równowagi ale trochę to wygląda absurdalnie. Państwo z dużą ilością ludzi może ich zatrudnić w większej liczbie rzeczy szczególnie nie wymagających wielkiej wiedzy (np. rolnictwo, leśnictwo).
4) główne cechy państwa
Jak rozumiem wynikają one z wyboru silnych i słabych gałęzi. Co oznacza pojęcie 1 unikatowy rodzaj/oddział wojska? Jak rozumiem każde państwo ma podstawowe oddziały (np. piechota, jazda, machiny oblężnicze) i standardowo nie ma różnicy jeśli chodzi o siłę (kwestia różnicy w nazwach)? Czy to że jest jakaś specjalna nazwa oznacza już unikatowość jednostki czyli czy irimgardzcy hoplici to już unikat czy to dopiero gryfi jeźdźcy?
5) Rolnictwo/rybołóstwo/hodowla - trzeba podać gatunek.
Chodzi o jakieś specyficzne gatunki np gryfy w irimgardzie czy bardzo szlachetne rasy koni/bydła? Czyli jak nie jest to ani siła ani słabość to sadzi się standardowe warzywa/owoce/zboża i hoduje średniej jakości zwierzęta?
6) Budownictwo - sakralne/obronne/mieszkalne
Wybiera się jedno z nich? Czyli jak chce się mieć wszystkie 3 to trzeba zapłacić potrójnie? CZy z automatu są wszystkie trzy dobre?
"Dym coraz gęstszy, obcy ktoś się wdziera,
A my wciśnięci w najdalszy sali kąt.
Tędy! - Wrzeszczy - Niech was jasna cholera!
A my nie chcemy uciekać stąd!

A my nie chcemy uciekać stąd!
Krzyczymy w szale wściekłości i pokory
Stanął w ogniu nasz wielki dom!
Dom dla psychicznie i nerwowo chorych!"
Avatar użytkownika
Rhaegar
Obieżyświat
Obieżyświat
 
Posty: 404
Dołączył(a): Cz, 25 cze 2009, 13:47:16
ID: 796

przez Thoran Rion » Wt, 30 lip 2013, 16:37:45

Maelgir napisał(a):Jako poprawiający poprzedni projekt Irimgardu i dostosowujący go do nowych wytycznych mam parę pytań odnośnie podanej dziś mechaniki tworzenia państwa:
1) Koszty tworzenia państwa - jeśli dobrze rozumiem od tej liczby odejmuje się wartości z tabelki poniżej (język, bóstwa, modyfikator do rzutu na liczbę ludności, silna/słaba gałąź gospodarki, miasta) i wynik nie może być liczbą ujemną?


Yup.

Maelgir napisał(a):2) Modyfikator do rzutu - kto i kiedy wykonuje ten rzut? Jest to o tyle ważne, że punkt ten stanowić może dużą część kosztu. Jak się trafi bardzo dobrze (w górne wartości) np 30 przy państwie i da modyfikator 3 czy 4 to się może przekroczyć wartość maksymalną (owe 100 punktów)


Zastanawiam się nad tym, być może po prostu dam tam wartość, która się będzie wybierać.

Maelgir napisał(a):3) Silne i słabe gałęzie gospodarki
Nie wiem czy dobrze to rozumiem. 1 gałąź gospodarki odpowiada 1 modyfikatorowi (-10/+5) i wybieramy tak by starczyło punktów czy każde państwo ma z góry założoną 1 silną i 1 słabą gałąź?
Tak mi się przy tym nasunęła jedna kwestia - im większa liczba mieszkańców tym mniej silnych gałęzi gospodarki (bo punktów nie starczy). Wiem, że chodzi o zachowanie równowagi ale trochę to wygląda absurdalnie. Państwo z dużą ilością ludzi może ich zatrudnić w większej liczbie rzeczy szczególnie nie wymagających wielkiej wiedzy (np. rolnictwo, leśnictwo).


Im wyższa liczba mieszkańców tym przede wszystkim wyższe niezadowolenie z powodu liczby mieszkańców a to nie służy produkcji (zagraj sobie w dowolną grę strategiczną jak choćby Civilization). Tak więc duża liczba mieszkańców raczej prowadzi bardziej do kryzysu niż do rozwoju.

Maelgir napisał(a):4) główne cechy państwa
Jak rozumiem wynikają one z wyboru silnych i słabych gałęzi. Co oznacza pojęcie 1 unikatowy rodzaj/oddział wojska? Jak rozumiem każde państwo ma podstawowe oddziały (np. piechota, jazda, machiny oblężnicze) i standardowo nie ma różnicy jeśli chodzi o siłę (kwestia różnicy w nazwach)? Czy to że jest jakaś specjalna nazwa oznacza już unikatowość jednostki czyli czy irimgardzcy hoplici to już unikat czy to dopiero gryfi jeźdźcy?


Jednostki występujące powszechnie to piechota, jazda, machiny oblężnicze, łucznicy, zwiad. Wszystko co wystaje zadaniowo ponad te jednostki jest jednostką specjalną. Czyli jednostka, która LEPIEJ sobie radzi w walce (bo np. korzysta z gryfów) jest jednostką specjalną.

Maelgir napisał(a):5) Rolnictwo/rybołóstwo/hodowla - trzeba podać gatunek.
Chodzi o jakieś specyficzne gatunki np gryfy w irimgardzie czy bardzo szlachetne rasy koni/bydła? Czyli jak nie jest to ani siła ani słabość to sadzi się standardowe warzywa/owoce/zboża i hoduje średniej jakości zwierzęta?


Zawsze hoduje się najlepsze rzeczy dla zaspokajania danych potrzeb. Czyli nie łowi się gupików tylko przynajmniej płotki, nie sadzi się rzepy tylko ziemniaki albo ryż, nie hoduje się psów na kebab tylko krowy, kozy i owce. Wszystko zależy oczywiście od warunków państwa, jeśli mówimy o Amarth to tam wyrosną INNE gatunki roślin niż w Cesarstwie bo jest zimnawo (i to jakie one są tutaj trzeba wskazać) ^^

Maelgir napisał(a):6) Budownictwo - sakralne/obronne/mieszkalne
Wybiera się jedno z nich? Czyli jak chce się mieć wszystkie 3 to trzeba zapłacić potrójnie? CZy z automatu są wszystkie trzy dobre?


Budownictwo obejmuje wszystkie budynki możliwe do zbudowania.
GG: 10729637
"Organizacja to nic innego jak praktyczna szkoła współdziałania i solidarności. Dla życia społecznego jest czymś koniecznym i naturalnym; człowiek ani nie chce, ani nie może żyć odizolowany." - Errico Malatesta
Obrazek
Obrazek
https://bandcamp.com/thoran
Avatar użytkownika
Thoran Rion
Administrator
Administrator
 
Posty: 13984
Dołączył(a): Wt, 23 cze 2009, 22:46:21
ID: 1

przez Rhaegar » Cz, 1 sie 2013, 12:06:20

Pewnie będę upierdliwy ale nadal pewne kwestie budzą moje wątpliwości. Proszę więc o ich rozwianie.
Maelgir napisał(a):
3) Silne i słabe gałęzie gospodarki
Nie wiem czy dobrze to rozumiem. 1 gałąź gospodarki odpowiada 1 modyfikatorowi (-10/+5) i wybieramy tak by starczyło punktów czy każde państwo ma z góry założoną 1 silną i 1 słabą gałąź?
Tak mi się przy tym nasunęła jedna kwestia - im większa liczba mieszkańców tym mniej silnych gałęzi gospodarki (bo punktów nie starczy). Wiem, że chodzi o zachowanie równowagi ale trochę to wygląda absurdalnie. Państwo z dużą ilością ludzi może ich zatrudnić w większej liczbie rzeczy szczególnie nie wymagających wielkiej wiedzy (np. rolnictwo, leśnictwo).

Im wyższa liczba mieszkańców tym przede wszystkim wyższe niezadowolenie z powodu liczby mieszkańców a to nie służy produkcji (zagraj sobie w dowolną grę strategiczną jak choćby Civilization). Tak więc duża liczba mieszkańców raczej prowadzi bardziej do kryzysu niż do rozwoju.

Civki uczyć mnie nie musisz, grywam w nią regularnie. Rozumiem przez to, że chodzi o ustalenie krzywej Gaussa z liczby mieszkańców, gdzie zbyt mała i zbyt duża liczba mieszkańców jest mniej korzystna? Jeśli tak, to pomysł ten jest super.

Maelgir napisał(a):
5) Rolnictwo/rybołóstwo/hodowla - trzeba podać gatunek.
Chodzi o jakieś specyficzne gatunki np gryfy w irimgardzie czy bardzo szlachetne rasy koni/bydła? Czyli jak nie jest to ani siła ani słabość to sadzi się standardowe warzywa/owoce/zboża i hoduje średniej jakości zwierzęta?

Zawsze hoduje się najlepsze rzeczy dla zaspokajania danych potrzeb. Czyli nie łowi się gupików tylko przynajmniej płotki, nie sadzi się rzepy tylko ziemniaki albo ryż, nie hoduje się psów na kebab tylko krowy, kozy i owce. Wszystko zależy oczywiście od warunków państwa, jeśli mówimy o Amarth to tam wyrosną INNE gatunki roślin niż w Cesarstwie bo jest zimnawo (i to jakie one są tutaj trzeba wskazać) ^^

1) Spoko, tylko najlepsze rzeczy. Czyli jeśli coś jest mocną stroną w tych zagadnieniach to znaczy, że występuje to w nadmiarze a mieszkańcy specjalizują się w tym? I czy to tyczy tylko roślin i zwierząt do jedzenia?
2) Co z hodowlą zwierząt na inne potrzeby np. konie, gryfy czy zjawy? Też się do tego zalicza?
3) Jaka jest różnica między zaznaczeniem czegoś jako słabości a nie zaznaczeniem czegoś? Np jeśli nie zaznaczę hodowli koni ani jako słabość ani siłę, to czy dane państwo będzie miało konie? Tak na moją logikę, to znaczyłoby, że konie są ale nie są rasowe i najwyższej jakości. Oto chodzi?

4) Kopalnie - podobnie jak wyżej
Jak są siłą to sprawa jasna. Jaka różnica jest między słabością a brakiem określenia tej kwestii? Czy ta druga opcja może oznaczać przypadek, kiedy na danym terenie są jakieś złoża ale mieszkańcy nie umieją (brak odpowiednich specjalistów czy odpowiedniego stopnia techniki) z nich skorzystać? Np złoże węgla jest za głęboko pod ziemią albo skały za twarde na posiadane przez miejscowych górników narzędzia.

5) Bóstwa
Chodzi tu o występujące na danym terenie kulty/religie czy same bóstwa? Bo jak kult jest właściwie monoteistyczny (jak np. kult Tilliona) to sprawa jasna. Co z przypadkiem, gdy religia jest politeistyczna (np. wiara w Pradawnych u Suli) i w niej wiara w jednego boga nie oznacza braku wiary/zwalczania drugiego i gdzie każde bóstwo ma swój "zakres działania"? Taki kult mam traktować jako 1 "bóstwo" i odjąć 1 punkt czy po 1 za każdego boga i boginię?
"Dym coraz gęstszy, obcy ktoś się wdziera,
A my wciśnięci w najdalszy sali kąt.
Tędy! - Wrzeszczy - Niech was jasna cholera!
A my nie chcemy uciekać stąd!

A my nie chcemy uciekać stąd!
Krzyczymy w szale wściekłości i pokory
Stanął w ogniu nasz wielki dom!
Dom dla psychicznie i nerwowo chorych!"
Avatar użytkownika
Rhaegar
Obieżyświat
Obieżyświat
 
Posty: 404
Dołączył(a): Cz, 25 cze 2009, 13:47:16
ID: 796

przez Thoran Rion » Cz, 1 sie 2013, 12:32:03

Maelgir napisał(a):Civki uczyć mnie nie musisz, grywam w nią regularnie. Rozumiem przez to, że chodzi o ustalenie krzywej Gaussa z liczby mieszkańców, gdzie zbyt mała i zbyt duża liczba mieszkańców jest mniej korzystna? Jeśli tak, to pomysł ten jest super.


Nie muszę i nie uczę tylko wskazuję przykład. Może być krzywa Gaussa, każde państwo tutaj trzeba i tak będzie rozpatrywać indywidualnie ponieważ mają różną powierzchnię.

Maelgir napisał(a):1) Spoko, tylko najlepsze rzeczy. Czyli jeśli coś jest mocną stroną w tych zagadnieniach to znaczy, że występuje to w nadmiarze a mieszkańcy specjalizują się w tym? I czy to tyczy tylko roślin i zwierząt do jedzenia?
2) Co z hodowlą zwierząt na inne potrzeby np. konie, gryfy czy zjawy? Też się do tego zalicza?
3) Jaka jest różnica między zaznaczeniem czegoś jako słabości a nie zaznaczeniem czegoś? Np jeśli nie zaznaczę hodowli koni ani jako słabość ani siłę, to czy dane państwo będzie miało konie? Tak na moją logikę, to znaczyłoby, że konie są ale nie są rasowe i najwyższej jakości. Oto chodzi?


Ja to widzę tak, że każde państwo posiada podobną infrastrukturę składającą się z podobnych elementów, no nie ma państwa, które nie posiada rolnictwa bo mieszkańcy muszą coś jeść lub przynajmniej wymieniać się za coś z innymi. W każdym razie opis państwa nie musi być drobiazgowy i opisywać wszystkich możliwych gałęzi gospodarki, którymi para się państwo, uznaję, że te które nie są ani silne ani słabe są NORMALNE (czyli istnieją i jedynie stabilizują państwo a nie wpływają na jego rozwój czy upadek). Właściwie wspominanie o nich nie ma znaczenia bo one są i tyle. Istotne z naszego punktu widzenia są te elementy, które odstają od normy i które odróżniają państwa czyli silne i słabe gałęzie. Jeśli przyjmiemy, że początkowym stanem każdego państwa jest NORMAL to po przejściu przez kreator każde państwo powinno się obłowić w silne gałęzie gospodarki i słabe gałęzie, z możliwością wyboru na czym ta siła/słabość polega jak choćby przy Hodowli wybrać konie lub owce lub umory ^^

Maelgir napisał(a):4) Kopalnie - podobnie jak wyżej
Jak są siłą to sprawa jasna. Jaka różnica jest między słabością a brakiem określenia tej kwestii? Czy ta druga opcja może oznaczać przypadek, kiedy na danym terenie są jakieś złoża ale mieszkańcy nie umieją (brak odpowiednich specjalistów czy odpowiedniego stopnia techniki) z nich skorzystać? Np złoże węgla jest za głęboko pod ziemią albo skały za twarde na posiadane przez miejscowych górników narzędzia.


Kopalnie muszą być określone jako silne strony. Jeśli kopalnia nie jest określona to jej nie ma.

Maelgir napisał(a):5) Bóstwa
Chodzi tu o występujące na danym terenie kulty/religie czy same bóstwa? Bo jak kult jest właściwie monoteistyczny (jak np. kult Tilliona) to sprawa jasna. Co z przypadkiem, gdy religia jest politeistyczna (np. wiara w Pradawnych u Suli) i w niej wiara w jednego boga nie oznacza braku wiary/zwalczania drugiego i gdzie każde bóstwo ma swój "zakres działania"? Taki kult mam traktować jako 1 "bóstwo" i odjąć 1 punkt czy po 1 za każdego boga i boginię?


Tutaj chodzi o religię. Jeśli religia jest politeistyczna to jako jedno się traktuje.
GG: 10729637
"Organizacja to nic innego jak praktyczna szkoła współdziałania i solidarności. Dla życia społecznego jest czymś koniecznym i naturalnym; człowiek ani nie chce, ani nie może żyć odizolowany." - Errico Malatesta
Obrazek
Obrazek
https://bandcamp.com/thoran
Avatar użytkownika
Thoran Rion
Administrator
Administrator
 
Posty: 13984
Dołączył(a): Wt, 23 cze 2009, 22:46:21
ID: 1


Powrót do Pytania o Świat

cron

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość